مطالب سایت

بازسازی خانه،هزینه ها و مجوز های مربوط به آن

آپارتمان و خانه های قدیمی اگر چه آن حس نوستالژیک خود را دارند و برای خیلی از ما دوست داشتنی هستند؛اما افرادی که در این خانه زندگی میکنند با مشکلات زیادی مواجه هستند.که برای رفع آنها نیاز به انجام تعمیرات اساسی و گاه پایه ای در این خانه هاست.چرا که بیشتر این ساختمان ها به مرور زمان،کیفیف،استقامت و امنیت خود را از دست داده و نیازمند تعمیر و مرممت هستند؛مسلم است که تعمیر و بازسازی این خانه ها نیز زمان و هزینه زیادی میطلبد و به همین دلیل است که برخی ترجیح میدهند که از خیر بازسازی خانه بگذرند و با یک سازنده وارد مذاکره شوند و خانه را از نو میسازند؛اما برخی از افراد علاقه خاصی به خانه شان دارند و زیر بار کوبیدن و از نو ساختن خانه نمیروند.اگر شما هم از دسته این افراد هستید و به دنبال بازسازی خانه خود هستید و نمیدانید برای شروع باز سازی چه مراحلی را باید طی کنید و چه مقدار هزینه کنید،در مطلب امروز همراه ما باشید.

نوسازی با بازسازی متفاوت است

مالکان خانه‌های قدیمی باید به این نکته توجه داشته باشند که بازسازی با نوسازی متفاوت است و به همین دلیل باید تصمیم خود را بگیرند که قصد دارند کدام عملیات را روی خانه یا ساختمان خود انجام دهند. به بیان کلی، بازسازی مترادف کلمه مرمت است به این معنی است که شخصی یا گروهی با همکاری هم، روی یک پروژه ساختمانی فعالیت می‌کند تا بتوانند تداوم و پایداری یک اثر را برای مدت‌زمان بیشتری تضمین کنند. نوسازی اما به این معنی است که یک ساختمان با بافت قدیمی را انتخاب می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که عمل نوسازی را روی آن انجام دهیم. در نتیجه باید شروع به تعمیر نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است کنیم که با این عمل بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی، نوسازی می‌شود. تمام عملیات و تغییرات که روی بافت قدیمی ساختمان انجام می‌شود، حتی عملیات جابجایی دیوارها نیز به‌عنوان بازسازی تلقی می‌شود. بنابراین هر عملی که باعث افزایش پایداری ساختمان شود، بازسازی محسوب می‌شود. فراموش نکنید در عملیات بازسازی، ساختمان تخریب نمی‌شود و تعمیرات ضمن حفظ ساختار بنا انجام می‌شود.

به طور کلی بازسازی در کشور ما شامل ۴ نوع،بازسازی حفاظتی ساختمان،بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز(مخصوصا بنا های تاریخی است)،بازسازی با روش پاک سازی سبکی و باز سازی تکمیلی ساختمان است.بازسازی حفاظتی برای حفظ پایداری بنا انجام میشود و بازسازی با روش پاک سازی سبکی،شامل مراحلی است که نقاط یا بخش های بافت فرسوده از بنا خارج میشود؛بازسازی تکمیلی نیز اقدام نهایی برای باز سازی است.

مجوز و هزینه های بازسازی خانه

کدام تعمیرات نیاز به مجوز دارد؟

انجام تعمیراتی که به‌جابه‌جایی راه‌پله، حذف جداکننده‌های داخلی (که به‌صورت باربر عمل می‌کند و نبود آن‌ها ریزش ساختمان را به دنبال خواهد داشت)، احداث یا جابه‌جایی دیوارها (آنگاه‌که حذف پارکینگ را در پی داشته باشد) و جابه‌جایی بخش‌هایی از ساختمان که موجب به هم خوردن ضوابط شهرسازی شود ممنوع بوده و نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است. بر اساس ضوابط شهرداری «در صورت آغاز تعمیرات بدون اخذ مجوز از شهرداری منطقه و متعاقب آن غیرقانونی شناخته شدن آن از سوی مسوولان، مورد تعمیری مشمول بررسی به‌صورت تخلف خواهد شد که این امر امکان از دست رفتن حقوق مکتسبه مالک را به دنبال خواهد داشت.»

کدام تعمیرات به مجوز نیاز ندارند؟

پیرو بخشنامه شماره ۸۱۱٫۱۱۰۴۸٫۴۰۶۸۳ مورخ ۰۸-۰۸-۱۳۷۰، حوزه معاونت شهرسازی و معماری، مواردی چون، مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزاییک – تعویض – مرمت شیروانی)، تعمیر و تعویض کف‌سازی زیرزمین و طبقات، سفیدکاری، نقاشی و نصب کاشی، نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط، محوطه‌سازی منازل و مجتمع‌های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف‌سازی و باغچه‌بندی (مشروط به عدم حذف پارکینگ)، نصب و تعمیر یا تعویض سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان (مشروط به عدم‌تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان)، تعویض درب یا پنجره (مشروط به عدم‌تغییر در نظام فنی و معماری و کاربری ساختمان)، لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ (مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد) و حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن نیاز به مراجعه و کسب مجوز از شهرداری نداشته و مالکان می‌توانند نسبت به مورد اقدام کنند.

مجوز و هزینه های بازسازی خانه

مدارک مورد نیاز برای در یافت گواهی تعمیرات

مدارک لازم برای مجوز تعمیرات ساختمان، شامل تکمیل فرم مجوز تعمیرات و تشکیل پرونده، اصل و کپی سند مالکیت، کپی بنچاق، کپی سند سرقفلی در صورت سر قفلی‌دار بودن متقاضی، کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک یا سر قفل‌دار، جوابیه بیمه، جوابیه آتش‌نشانی، تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقع‌شدن ملک در محدوده بافت فرسوده (کلیه مدارک فوق در صورت جزئی بودن تعمیرات است درصورتی‌که تعمیران کلی و اساسی باشد علاوه بر مدارک فوق در اختیار داشتن فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا الزامی است) است.

نکات کلیدی برای شرع بازسازی

بعد از دریافت مجوزهای لازم برای آغاز تعمیرات، باید به دنبال مجری انجام کار باشید. در حال حاضر تعداد قابل ‌توجهی از شرکت‌های مهندسی فعال در بخش بازسازی و نوسازی در شهرها و کلان‌شهرها وجود دارد که شما می‌توانید با اعتماد به آنها خانه خود را نونوار کنید. برای عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی و یا حقوقی در بحث بازسازی نیز باید به چند نکته اساسی توجه کنید. مهمترین نکته این است که هیچ‌ وقت قرارداد یا موافقت‌نامه بازسازی را سر سری نخوانید و اگر از محتویات این برگه آگاهی ندارید از یک مشاور خبره کمک بگیرید.

همچنین توصیه می‌کنیم که بدون قراردادهای کتبی، هیچ کاری را شروع نکنید. در این برگه باید تمام موارد از جمله سهم مجری، سهم پیمانکار از تهیه مصالح مورد نیاز، مدت ‌زمان اجرای پروژه، دریافت مجوزهای مرتبط، استفاده یا عدم استفاده صحیح از مصالح، اجرای صحیح کار و… لحاظ شود. توصیه دیگر این است که حتماً برای بازسازی به دنبال شخصی باشید که ضمانت کار به شما ارائه ‌دهد. تا حد امکان در خرید مصالح با پیمانکار همراه شوید تا از کیفیت و دقت او اطمینان حاصل کنید.

مجوز و هزینه های باز سازی خانه

هزینه بازسازی خانه چقدر است؟

اگر عزم خود را برای بازسازی ملک مورد نظرتان جزم کرده‌اید، باید به شما بگوییم که هزینه فعلی بازسازی، رقمی کم نیست؛ چرا که از ابتدای سال جاری، قیمت مصالح ساختمانی در حد چشمگیری افزایش یافته است. پس نیاز است که قبل از اجرای هرکدام از مراحل، ابتدا یک حساب سرانگشتی از میزان هزینه بازسازی داشته باشید. برای این کار ابتدا فهرستی از اقدامات موردنیاز در ملک، دفتر کار یا مرکز تجاریان تهیه کنید و فراموش نکنید که هزینه بازسازی پروژه، تنها خرید مصالح و دستمزد نیست؛ بلکه هزینه‌های غافلگیرکننده‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که باید آن‌ها را هم در نظر داشته باشید.

مجوز و هزینه های باز سازی خانه

اگر پروژه را به‌صورت کنترات به پیمانکار سپرده‌اید، باید به توافق ابتدایی خود توجه داشته باشید؛ چراکه این مورد در شروع کار باید به‌صورت مکتوب درج شود. لازم به ذکر است به قیمت‌های اعلام‌شده باید هزینه حمل‌ونقل، ابزارآلات، دستمزد کارگران ساختمانی، حق‌الزحمه پیمانکار (برای پروژه‌های بازسازی نسبت به حجم کار بین ۲۵ – ۱۵ درصد هزینه‌های اجرایی است)، بیمه، مالیات و ضریب بالا سری اضافه شود.

سخن آخر

اگر به دنبال بازسازی ملک موردنظر خود هستید، باید ابتدا مجوز تعمیرات را از شهرداری دریافت کنید. برخی از فعالیت‌ها ‌مانند تخلیه چاه، رنگ‌آمیزی و کاغذدیواری خانه، تعمیرات حوض و یا استخر، نماکاری دیوارها و… نیازی به دریافت مجوز شهرداری ندارند و شما می‌توانید برای تعمیر و بازسازی بدون مجوز اقدام کنید. بعد از این مرحله، باید برای تعمیرات از یک شخص حقیقی و حقوقی سرآمد در این کار یاری بطلبید. فراموش نکنید که یک قرارداد مکتوب از نوع همکاری تنظیم و آن را به‌صورت کامل مطالعه کنید. البته قبل از شروع هر کار بازسازی، بهتر است که برآوردی از هزینه‌های پیش رو داشته باشید. در حال حاضر هزینه‌های دستمزد و مصالح ساختمانی به ‌شدت افزایش یافته است و اگر بازسازی شما مربوط به پایداری ساختمان و یا بخش تأسیسات نیست به نوسازی اکتفا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *