مطالب سایت

شرایط جدید وام مسکن ۹۸

یکی از راه‌های خرید خانه، که به ویژه زوج‌های جوان از آن استفاده می‌کنند، دریافت وام‌های مسکن است. در این مقاله به بررسی شرایط وام‌های مسکن ، وام مسکن ۹۸ وام مشترک با خرید اوراق و وام مسکن یکم ۹۸ خواهیم پرداخت. ضمنا وام‌های دیگری نیز مثل وام خرید زمان، وام حساب پس‌انداز مسکن جوانان و وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن نیز از جمله وام‌های مسکن دیگری هستند که به خانه‌دار شدن جوانان کمک می‌کنند.

انواع وام مسکن

وام‌های مسکن به دو گروه کلی تقسیم می‌شود؛ وام‌هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند و وام‌هایی که از محل صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود. شرایط گرفتن وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌ها با شرایط مختلف به زوج‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود. در ادامه انواع و شرایط گرفتن وام‌های مسکن را معرفی می‌کنیم.

وام های اوراق دار

برای دریافت وام های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه،متقاضیان باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند.قیمت هر برگ اوراق تقریبا ۷۵ هزار تومان  است.به عنوان مثال فردی که قصد دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی دارد،باید تا ۱۴۰ برگ اوراق خریداری کند و هزینه ای در حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت.با خریداری اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت خود بمانید.بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت میگیرد.

طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف پرداخت وام‌های مسکن از محل خرید اوراق به صورت انفرادی در شهر تهران تا ۷۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و سایر مناطق تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

این وام برای زوجین در تهران تا ۱۲۰ میلیون، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۱۰۰ میلیون تومان و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سود بازپرداخت این تسهیلات حدود ۱۷.۵ درصد و زمان بازپرداخت حداکثر ۱۲ سال است. اقساط را می‌توان به روش ساده یا پلکانی پرداخت کرد. بازپرداخت به روش ‌های ساده و پلکانی وجود دارد. برای دریافت وام از طریق اوراق، محدودیت دفعات وجود ندارد.

دریافت وام اوراق تیاز به انتظار ندارد و به محض آماده بودن اوراق و مدارک فرآیند آماده شدن وام به جریان می افتد.

باز پرداخت وام اوراق ۱۲ سال به طول می انجامد.

خانه اولی بودن متقاضیان وام جزو شرایط دریافت تسهیلات محسوب نمیشود.

زوجین تنها یک بار میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وام مسکن را می‌توانید از طریق خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه یا صندوق پس‌انداز مسکن دریافت کنید. این وام‌ها هم به زوجین و هم به صورت انفرادی پرداخت می‌شود.

تمدید مهلت دریافت وام با اوراق

پیش از این مهلت مقرری برای دریافت وام با استفاده از اوراق در نظر گرفته شده بود. اما در آخرین اظهار نظر رئیس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن، تسهیلات بدون سپرده انفرادی و تسهیلات زوجین تا پایان خرداد تمدید شده است و متقاضیان هنوز می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. این تمدید درباره تسهیلات مکمل وام خرید مسکن با استفاده از اوراق گواهی تقدم است و شامل سایر موارد نمی‌شود.

وام مسکن یکم ۹۸

تسهیلات صندوق پس انداز یکم هم به زوج ها و هم به صورت انفرادی پرداخت میشود.برای وام مسکن یکم ۹۸ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون،مراکز استان ها و شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.زوج ها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون،مراکز استان ها و شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تا ۱۲۰ و سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان میتوتنند از تسهیلات وام مسکن یکم ۹۸ استفاده کنند.

اعطاي تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم به اشخاص مجرد، اشخاصي كه همسر آنان فوت گرديده و يا با همسر خود متاركه نموده‌اند مشروط به داشتن درآمد مستقل متقاضي بلامانع مي‌باشد. در خصوص اين اشخاص، خانه اولي بودن شخص تسهيلات‌گيرنده كافي به مقصود بوده و اخذ استعلام به نام همسر تسهيلات‌ گيرنده فاقد موضوعيت خواهد بود.(از تاریخ  ۹۷/۰۸/۰۱ به بعد)

-برای دریافت وام مسکن یکم ۹۸ باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال سپرده گذاری کنید.

-سود باز پرداخت وام مسکن یکم ۹۸ ۹،۵ درصد است.

-برای دریافت وام حداقل باید ۱۲ ماه منتظر بمانید.

-باز پرداخت وام طی ۱۲ سال صورت میگیرد.

-متقاضی وام باید دست کم ۱۸ سال سن داشته باشد.

-داشتن درآمد مستقل برای متقاضی وام جزو شروط اصلی است.

-فرد متقاضی وام و همسرش در صورتی که قبلا از (از تاریخ۱/۸/۹۷ به بعد )از امکانات دولتی برای صاحب مسکن شدن استفاده کرده باشند،وام به آنها تعلق نمیگیرد.

-افراد مجرد یا کسانی که متارکه کرده اند یا همسرشان را از دست داده اند،به شرط داشتن درآمد مستقل میتوانند تقاضای وام کنند.

وام خرید زمان

طرح دیگری به نام وام خرید زمان وجود دارد که از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت میشود.در این حالت،متقاضی میتواند پس از گذشت شش ماه از سپرده گذاری از امتیاز حساب صندوق پس انداز مسکن خود استفاده کند و بیش از ۸ میلیونی،باید ۱۴ میلیون تومان را به مدت شش ماه در حساب خود نگه دارید.

وام خرید زمان از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت میشود.در این حالت،متقاضی میتواند پس از گذشت شش ماه از سپرده گذاری از امتیاز حساب صندوق پس انداز مسکن خود استفاده کند و بیش از ۸ میلیون تا سقف ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند.

-سود باز پرداخت ای وام ۱۱ درصد است

-سن خانه ای که با این وام خریداری میشود نباید بیشتر از ۲۵ سال باشد.

وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن

وام مشترک به صاحبان خانه پرداخت می‌شود. متقاضیان شامل کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند و کسانی که از طریق خرید اوراق وام مشترک می‌گیرند، می‌توانند از وام جعاله استفاده کنند. مهلت استفاده از تسهیلات با سقف ۲۰ میلیون تومان تا پایان خرداد ماه ۹۸ تمدید شده است. افرادی که تا کنون اقدامی نکرده‌اند می‌توانند در مدت باقی‌مانده اوراق تهیه کنند.

-برای دریافت وام مشترک باید اوراق بخرید.

-برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی ۴۰ برگ از این اوراق لازم خواهد بود.

-سود بازپرداخت وام مشترک ۱۸ درصد است.

-با توجه به ضوابط فعلی، نیازی به داشتن ضامن وام مسکن وجود ندارد. در این شرایط ضامن وام مسکن، خانه شما است که تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن بانک خواهد بود. با این حال بعضی از شعبه‌ها برای اطمینان بیشتر درخواست ضامن یا چک و سفته می‌کنند.

-برای انتقال وام مسکن یکم به کسی که قصد خرید خانه را دارد باید از روش انتقال بدهی استفاده کنید.

-کارمزد انتقال وام یک درصد است.

-اگر فردی قصد داشته باشد از وام مسکن خود برای خانه دیگری استفاده کند، باید سند جدید را با سند قبلی جایگزین کند. در این روش انتقال وام مسکن یکم نیازی به پرداخت بخش از مانده بدهی نیست.

وام حساب پس انداز مسکن جوانان

یکی دیگر از راه‌های دریافت وام برای تهیه مسکن، افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان است. این حساب یکی از حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است. دارنده حساب می‌تواند طبق ضوابط بانک در بلندمدت با شرایطی استثنائی از تسهیلات آن بهره‌مند شود.

افرادی که در سال ۹۷ این حساب را افتتاح کرده‌اند، پس از پانزده سال می‌توانند در تهران ۲۱۳ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۱۷۷ میلیون تومان و در شهرهای دیگر با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر ۱۴۲ میلیون تومان وام دریافت کنند. اما برای دریافت این وام باید صبر داشته باشید؛ چراکه مدت‌زمان انتظار برای وام حساب پس‌انداز مسکن، از پنج سال آغاز می‌شود و ممکن است تا ۱۵ سال به‌درازا بکشد.

دارندگان این حساب باید ماهانه حداقل ۳۸ هزار تومان واریز کنند که هر سال ۳ هزار تومان هم به این مبلغ افزوده می‌شود. نرخ سود تسهیلات این وام ۹ درصد درنظر گرفته شده است و بازپرداخت آن حداکثر تا بیست سال طول می‌کشد. روش بازپرداخت اقساط وام به‌صورت ساده و پلکانی است.

وام مشترک به صاحبان خانه پرداخت می‌شود. متقاضیان هم کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند، هم کسانی که از طریق خرید اوراق وام مشترک می‌گیرند، می‌توانند از وام جعاله استفاده کنند.

شرایط وام مسکن ۹۸

در گذشته وام مسکن اغلب کفاف خرید خانه در شهری مثل تهران را نمی‌داد و بدون داشتن سرمایه شخصی عملا بی‌فایده بود. با توجه به جهش قیمتی که در سال ۹۷ شاهد بودیم، تمایل مردم به دریافت وام مسکن حتی از قبل هم کمتر شده است. قیمت‌ها تا حدود ۹۰ درصد افزایش داشته‌اند و به این ترتیب خرید خانه در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر تنها با اتکا به وام و بدون داشتن سرمایه شخصی ممکن نیست.

حساب پس‌انداز مسکن جوانان، یکی از حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است. دارنده حساب می‌تواند طبق ضوابط بانک در بلندمدت با شرایطی استثنائی از تسهیلات آن بهره‌مند شود.

در چنین شرایطی لزوم تغییر شرایط تسهیلات به شدت حس می‌شود. هنوز اخبار قطعی در مورد مبلغ وام مسکن یکم ۹۸ یا اقساط وام مسکن ۹۸ اعلام نشده است. با این حال مسئولان در بعضی از گفت‌وگوهای خود با خبرگزاری‌ها به تغییر شرایط وام مسکن ۹۸ اشاره کرده‌اند. مثلا معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه‌ای با ایبنا اعلام کرد که دولت در نظر دارد بودجه بانک مسکن را در سال ۹۸ افزایش دهد تا این بانک بتواند تسهیلات بیشتر و بهتری را به متقاضیان ارائه کند.

مدتی است خبر افزایش مبلغ وام‌های مسکن منتشر شده است. طبق این اخبار قرار است وام زوجین خانه‌اولی تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در مصاحبه با تسنیم از احتمال دوبرابر شدن مبلغ وام مسکن سخن گفت. البته باید در نظر داشت که هیچ یک از اخباری که در مورد مبلغ وام مسکن یکم ۹۸ یا اقساط وام مسکن ۹۸ مطرح شده‌اند قطعی نیستند و برای اخبار قطعی باید منتظر بمانیم. اما فعلا همه چیز به تصمیم نهایی وزیر راه و بانک مسکن بستگی دارد.

جمع بندی

-وام مسکن به دو گروه اصلی صندوق پس انداز مسکن و اوراق ممتاز سرمایه تقسیم میشود.

-وام مسکن ۹۸ وام مشترک با خرید اوراق،وام مسکن یکم ۹۸،وام خرید زمان،وام حساب پس انداز مسکن جوانان و وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن روش هایی برای خانه دار شدن جوانان هستند.

-وام های مسکن به اقراد و زوجین پرداخت میشود.

-سود باز پرداخت وام مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن کمتر و زمان انتظار برای آن طولانی تر است.

-اقساط این وام ها را میتوان ساده یا بهیا به صورت پلکانی پرداخت کرد.

-مبلغ وام مسکن ۹۸ اعلام نشده است و از جزئیات وام مسکن ۹۸ اطلاعی در دست نیست.

-مسئولان احتمال افزایش مبلغ وام زوجین خانه اولی را تا ۲۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده اند.اما هنوز تصمیم نهایی وزرای راه و بانک مسکن اعلام نشده است.

-مهلت استفاده از وام جعاله مسکن با سقف ۲۰ میلیون تومانی تا پایان خرداد ماه ۹۸ تمدید شده است.

-مهلت دریافت وام با اوراق مسکن تا پایان خرداد ماه ۹۸ تمدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *