مطالب سایت

شرایط و ضوابط دریافت وام جعاله مسکن (وام تعمیرات)

اگر به دنبال دریافت وام مسکن بوده باشید، حتما بین وام‌های متعددی که برای خرید مسکن وجود دارد چشمتان به وامی با نام « وام تعمیرات مسکن » یا وام جعاله مسکن افتاده است. اما این وام چیست، به چه کسانی تعلق می‌گیرد و شرایط دریافت آن چگونه است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

وام جعاله مسکن (تعمیرات)چیست؟

وام تعمیرات مسکن که عمدتا با نام وام جعاله مسکن شناخته می‌شود، وامی است که وام‌گیرنده (جاعل) تعهد می‌دهد که از طرف بانک (عامل) کار مشخصی (مثلا تعمیر یا تکمیل مسکن) را انجام دهد و مزد آن (جعل) را به عنوان تسهیلات دریافت کند. هرچند که در اصطلاح این وام به وام «تعمیر یا تکمیل مسکن» معروف است، اما شما می‌توانید برای افزایش قدرت خرید خانه، آن را در کنار انواع وام‌های خرید مسکن نیز دریافت کنید.

وام جعاله دو نوع دارد:جعاله تعمیر و جعاله تکمیل.

جعاله تعمیر

به حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام، آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت‌بام، کاشی‌کاری، جابه‌جایی در‌ها و پنجره‌ها، لوله‌کشی و سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات جزئی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق، لوله‌کشی آب و گاز و ترمیم سیم‌کشی معیوب ساختمان تعلق می‌گیرد.

جعاله تکمیل

هم به حیاط‌سازی، نرده‌کشی، کاشی‌کاری، موزاییک‌کاری، لوله‌کشی گاز و آب، نصب تاسیسات سرمایش و گرمایش، کابینت‌گذاری، تکمیل زیرزمین، حفر چاه، نصب موکت، پارکت، سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان تعلق می‌گیرد.

دریافت وام جعاله مسکن از طریق سپرده گذاری

شما از طریق سپرده گذاری میتوانید تا سقف ۵ میلیون تومان جعاله دریافت کنید.برای دریافت این وام باید همین مبلغ را به مدت ۶ ماه در بانک سپرده گذاری کنید و بعد از آن درخواست وام جعاله بدهید.نرخ سود این تسهیلات ۱۱ درصد است و میتوانید حداکثر تا ۵ سال آن را بازپرداخت کنید.

البته اگر بیش از دو دوره انتظار (معادل یک سال) پول خود را در بانک سپرده گذاری کرده باشید از یک درصد تخفیف در سود تسهیلات برخوردار میشوید.یعنی وام را با نرخ سود ۱۰ درصد دریافت میکنید.

دریافت وام جعاله مسکن از طریق اوراق ممتاز

مانند سایر وام‌های مسکن شما می‌توانید بدون نیاز به سپرده‌گذاری و تنها از طریق خرید اوراق حق تقدم، وام تعمیرات دریافت کنید؛ یعنی به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان وام باید یک اوراق ممتاز (تسه) تهیه کنید. سقف این وام ۱۰ میلیون تومان، نرخ سودش ۱۷.۵ درصد و مدت بازپرداختش حداکثر تا ۵ سال است.

پیش از این گفتیم که می‌توان وام جعاله را برای افزایش قدرت خرید مسکن در کنار سایر تسهیلات خرید بانک مسکن نیز دریافت کرد. در این صورت سقف دریافتی این وام ۲۰ میلیون تومان است. اما باید توجه کنید که اگر می‌خواهید وام جعاله را همزمان با وام‌های خرید مسکن (مثلا مسکن یکم) بگیرید، حتما باید از طریق خرید اوراق ممتاز برای دریافتش اقدام کنید.

دریافت وام جعاله مسکن به صورت ترکیبی

در صورتی که تمایل داشته باشید میتوانید ۵ میلیون تومان وام از طریق سپرده و ۵ میلیون تومان دیگر وام از طریق خرید اوراق (مجموعا ۱۰ میلیون تومان)دریافت کنید.

انواع وثیقه برای دریافت تسهیلات جعاله

برای دریافت تسهیلات جعاله به ۵ روش میتوان وثیقه گذاشت که در ادامه آن ها را مرور میکنیم.

در قبال سفته:

در این روش شما باید ۱۲۰ درصد مجموع اصل و سود تسهیلات را به صورت سفته نزد بانک به امانت بگذارید. همچنین دو نفر کارمند دولت یا یک کارمند دولت و یک دارنده‌ پروانه‌ کسب باید نزد بانک ضمانت شما را بکنند. علاوه بر این باید گواهی کسر از حقوق خودتان یا یکی از ضامن‌ها را هم به بانک تحویل دهید.

در قبال تنظیم قرارداد داخلی صرفا روی پلاک های در رهن بانک:

در این روش به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات باید نزد بانک وثیقه بگذارید.همچنین دو نفر کارمند دولت یا یک کارمند دولت و یک دارنده پروانه کسب باید نزد بانک ضمانت شما را بکنند.علاوه بر این گواهی کسر از حقوق خودتان یا یکی از ضامن ها را هم به بانک تحویل دهید.

در قبال سپرده گذاری در بانک مسکن:

اگر شما سپرده ای نزد بانک مسکن با میزان ۱۱۰ درصد مجموع اصل و سود تسهیلات دارید،میتوانید از آن به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات جعاله استفاده کنید.در این روش نیازی به ضامن نیست.

در قبال ترهین ششدانگ وثیقه غیر منقول:

در روش شما میتوانید از اموال غیر منقول نزد بانک وثیقه بگذارید.اموال غیر منقول به اموالی گفته میشود که جابه جا کردن آنها از محلی به محل دیگر بدون وارد کردن خسارت ممکن نباشد،مانند زمین.بنا بر این اگر شما مال غیر منقولی دارید،میتوانید با ترهین ششدانگ آن نزد بانک از تسهیلات جعاله استفاده کنید.میزان ارزش وثیقه باید به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات باشد.در این روش برای ضمانت لازم است گواهی درآمد خودتان را تسلیم بانک کنید و بانک نیز آن را تایید کند.

شرایط ویژه کارمندان دولت:

بانک مسکن با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت دو نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد به کارمندان دولت تا سقف ۵ میلیون تومان و روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند وام تعمیرات می‌دهد. همچنین سازمانی که کارمند در آن کار می‌کند باید تعهد کند در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط توسط کارمند، مبلغ اقساط از حقوقش کسر شود.

ضوابط دریافت وام جعاله(وام تعمیرات)

شما یا ضامنتان نباید هیچ سابقه چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشید.

خانه ای که میخواهید برایش تسهیلات را دریافت کنید نباید تسهیلات جعاله تسویه نشده ای داشته باشد.به عبارت دیگر پیش از دریافت تسهیلات جعاله جدید وام قبلی خود را تسویه کنید.

هزینه کارشناسی ملک را باید پرداخت کنید.

در صورت تسویه تسهیلات جعاله قبلی که از بانک مسکن یا سایر بانک ها دریافت کرده اید،میتوانید مجددا وام جعاله دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات جعاله مسکن

اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتما به نام دریافت کننده تسهیلات باشد)

اصل و تصویر پایان کار ساختمان

ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کد پستی خانه ای را که میخواهید برایش تسهیلات بگیرید،تایید کند.

اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین

اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامنین

مدارک شغلی و درآمد دریافت کننده ی تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی

رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک

تکمیل و امضای فرم درخواست وام

توجه کنید تحویل مدارک بانک را ملزم به پرداخت وام نمیکند و تنها پس از بررسی مدارک و تایید بانک،وام به شما پرداخت میشود.

اولین قسط بازپرداخت وام را هم باید یک ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *