مطالب سایت

قیمت پارکینگ و نحوه محاسبه آن

زمانی که تصمیم به خرید خانه میگیریم یکی از دغدغه های ما این است که بدانیم مبلغی که میپردازیم شامل متعلقات خانه مثل پارکینگ یا انباری هم میشود یا خیر،و اگر میشود سهم قیمت پارکینگ،انباری و…در قیمت خانه چقدر است؟

شاید شما هم شنیده باشید که قاعده ای کلی وجود دارد که میگوید:سهم قیمت پارکینگ برابر با۵تا۸ درصد قیمت خانه است اما باید خیالتان را راحت کنیم که این قاعده تجربی است و ما نمیتوانیم در ارتباط با سهم قیمت پارکینگ در قیمت مسکن با قاطعیت صحبت کنیم!علت این موضوع این است که درست مثل برآورد قیمت خانه که به عوامل مختلفی وابسته است،قیمت پارکینگ هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

محاسبه سهم قیمت پارکینگ در خانه

تفاوت پارکینگ اختصاصی و مشاع:

قبل از هرچیز باید بدانیم که تقسیم متعلقات خانه(مثل انباری و پارکینگ)به دو صورت انجام میشود.اول به صورت اختصاصی و دوم به صورت مشاع.حالت اول مربوط به زمانی است که سند خانه تفکیک شده و در این سند،پارکینگ و انباری با ذکر مکان مشخص و متراژ دقیق ثبت شده اند.در حالت دوم تعدادی از واحدها(یا تمام آن) حق استفاده از پارکینگ مشاع را خواهند داشت.
پارکینگ مشاع،پارکینگی است که در سند به نام شخص خاصی ثبت نشده و طبق توافقی که در صورت جلسه تفکیکی واحدها ثبت شده،امکان استفاده از آن برای تعدادی از واحدها(یا همه ی آن ها)وجود خواهد داشت.
در پارکینگ مشاع،با توجه به این که مکان و متراژ دقیق پارکینگ مشخص نیست هرکسی میتواند خودروی خود رادر هر قسمتی که دوست دارد پارک کند البته به شرط این که حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشد. بنابراین در حالت دوم سهم قیمت پارکینگ در قیمت خانه کمتر خواهد بود.

سایر عوامل موثر در قیمت پارکینگ:

  • منطقه ی خانه
  • عمر ساختمان.قیمت پارکینگ خانه های نوساز معمولا کمتر از خانه های چندسال ساخت است.دلیل این مسئله این است که قیمت خانه ی نوساز بالا است و اگر فروشنده بخواهد طبق روال عادی۵تا۸درصد این قیمت را به عنوان سهم قیمت پارکینگ در نظر بگیرد قیمت خانه خیلی بالا می رود.
  • نحوه قرارگیری خانه در کوچه یا خیابان فرعی
  • عرض کوچه یا خیابان.هرچقدر کوچه یا خیابان فرعی که خانه در آن قرار گرفته است عریض تر باشد،قیمت پارکینگ آن خانه کمتر خواهد بود،چون خریدار نیاز کمتری به پارکینگ دارد و میتواند از کوچه یا خیابان برای پارک اتومبیل خود استفاده کند.
  • نسبت بین تعداد واحد و تعداد پارکینگ در ساختمان.اگر در ساختمانی تعداد پارکینگ موجود از تعداد واحد ها کمتر باشد یعنی به هر واحد یک پارکینگ تعلق نگیرد،قیمت پارکینگ افزایش پیدا میکند.

چند نکته ی مفید

پارکینگ مزاحم:

طبق قوانین شهرداری،فضای لازم برای پارک هر اتومبیل دارای مساحت استانداردی است و تعداد پارکینگ بر این اساس تعیین میشود.دلیل این مسئله این است که هیچ خودرویی در زمان ورود و خروج مزاحمتی برای سایر خودروها ایجاد نکند.در شرایط خاص برای فضای باقی مانده،پارکینگ مزاحم تعریف میشود.
برای مثال اگر پارکینگ خانه ی ما از نظر مساحت استاندارد،پاسخگوی صی باشد،اما فضایی در آن موجود باشد که ما بتوانیم اتومبیل پنجمی را با ایجاد مزاحمت برای یکی از آ۴خودرو پارکئ کنیم،ساکنین ساختمان میتوانند به شهرداری مراجعه کرده،و برای دریافت پارکینگ پنجم به صورت توافقی اقدام کنند.مشکل پارکینگ مزاحم این است که مانع از جابه جایی آزادانه ی یکی از خودروهای اصلی میشود و به همین دلیل سهم قیمت پارکینگ مزاحم کمتر از پارکینگ اصلی دارد.
نحوه تقسیم این پارکینگ براساس توافق همه ی اعضای ساختمان است(حتی نحوه ی تقسیم این پارکینگ براساس توافق اکثریت کافی نیست).در غیر این صورت شهرداری بر اساس اولین و آخرین قرارداد،پارکینگ را تقسیم میکند و معمولا پارکینگ مزاحم به آخرین قرارداد تعلق میگیرد.

اجاره پارکینگ

یک قانون کلی در رابطه با اجاره ی پارکینگ وجود دارد که طبق آن اجاره دادن پارکینگ یک ساختمان به افرادی که ساکن آن ساختمان نیستند ممنوع است.
اجاره ی پارکینگ معمولا در بنگاه انجام نمیشود و صاحب پارکینگ در ساختمان اعلام میکند که پارکینگ مورد نظر را برای اجاره گذاشته است تا ساکنین ساختمان که پارکینگ ندارند یا به پارکینگ بیشتری نیاز دارند برای اجاره اقدام کنند.

پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه:

باید بدانیم که ما اجازه ی پارک کردن در پارکینگ همسایه را نداریم.حتی اگر واحدی در همسایگی ما خالی است و پارکینگ آن نیز استفاده نمیشود ما حق استفاده از پارکینگ موردنظر را نداریم.مگر اینکه اجازه ی استفاده از آن را از مالک پارکینگ گرفته باشیم.در غیر این صورت مالک میتواند اجاره ی استفاده از آن را مطالبه کند.حتی اگر مالک بعد از ساکن شدن متوجه شود که ما مدتی از پارکینگ او استفاده کرده ایم،میتواند اجاره ی آن مدت را از ما بگیرد.
در پایان لازم است بدانیم با وجود اینکه محاسبه ی سهم قیمت پارکینگ در قیمت خانه بر اساس جمع بندی عوامل بالا انجام میشود،به طور معمول این قیمت به صورت جدا به ما اعلام نمیشود.این موضوع باعث شده که بسیاری از افراد تصور کنند پارکینگ حانه رایگان است که تصور اشتباهیست.در حقیقت امروزه سهم قیمت پارکینگ بر روی قیمت متراژ خانه محاسبه میشود و ما به هنگام خرید خانه،مجموع قیمت پارکینگ و خانه را پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *