مطالب سایت

مزایای خرید خانه

خانه بخرم یا رهن کنم ؟

احتمالا جمله ی معروف خانه بخرم یا رهن کنم را زیاد شنیده اید ؛ در طی سال های گذشته نوسانات بازار مسکن ، حباب قیمت ها ،تحریم ها و افزایش فزاینده ی قیمت مصالح این ابهام را در ذهن اغلب افراد ایجاد کرده که آیا الان زمان مناسبی برای خرید خانه است یا خیر؟! متاسفانه در حال حاضر این حباب مسکن و افزایش ناگهانی قیمت مسکن باعث شده تا فرایند خرید خانه نسبت به قبل رشد کند تری داشته باشد .

مسئولان شورای پول و اعتبار کشور با توجه به تورم شدید اقتصادی تصمیم گرفتند در راستای رونق اقتصادی ، نرخ سود بانکی را از سال ۹۶ کاهش دهند ، اما این کاهش سود روی قیمت خرید و یا اجاره مسکن تاثیر مستقیم گذاشت . در زمان بالا بودن سود بانکی ، موجر پول بیشتری از مستاجر برای دریافت سود ماهیانه طلب میکرد ، اما کاهش سود بانکی عاملی شد تا اجاره ماهیانه نسبت به گذشته دو الی سه برابر افزایش یابد .

این نابسامانی در بازار اجاره و رهن مسکن ، بر روی خریدو فروش املاک نیز تاثیر گذار بوده و افراد را بین دو راهی خرید خانه یا رهن خانه قرار داده است .اگر شما هم جز کسانی هستید که همیشه از خود میپرسید ((خانه بخرم یا خانه ی خوب رهن کنم ؟)) این مقاله را تا آخر بخوانید .

مزایای رهن خانه در زندگی کارمندی

اغلب ما در طول زندگی مان گاهی تصمیماتی میگیریم که با علایقمان همخوانی ندارند ، اما انتخاب خرید یا رهن خانه نه تنها جزو تصمیمات ناگزیر زندگی محسوب نمیشود ، بلکه در صورتی که از لحاظ مالی چندان در مضیقه نباشید ، میتواند به یک تصمیم کاملا اختیاری بدیل شود .

یکی از جنبه های مهم زندگی کارمندی مشخص بودن درآمد ماهیانه و نظم آن است ؛ یعنی فرد کارمند میداند در فلان تاریخ از ماه چه مقدار در آمد دارد .این نظم در آمدی فرصتی مناسبی برای هر گونه برنامه ریزی مالی از جمله اجاره یا رهن خانه است. البته فرد کارمند میتواند با در نظر گرفتن مبلغی برای رهن کامل یک خانه خوب ، خود را از پرداخت اجاره ماهیانه خلاص کند و آن را به صورت پس اندازی برای خرید خانه ذخیره کند .رهن خانه هم در کنار برخی معایب خود ، از مزایای فراوانی نیز برخوردار است که از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

انعطاف پذیری بیشتر

نظم و مقررات یکی از قوانین مهم زندگی کارمندی است ؛فرد کارمند باید هر روز راس ساعت مشخصی در محل کار خود حضور پیدا کند .در نظر بگیرید محل کار فرد کارمند در منطقه خوش نشین شهر باشد ، مسلما خرید خانه در مناطق گران قیمت شمال شهر برای اغلب کارمندان غیر ممکن و یا سخت خواهد بود ، در چنین مواقعی رهن خانه یکی از بهترین گزینه ها برای رسیدن به هدف است .

بررسی بهتر ملک

در صورتی که بخواهید در منطقه ای خانه خریداری کنید ، رهن خانه در آن منطقه میتواند فرصت خوبی باشد برای اینکه بتوانید ، ملک ، منطقه و محله های اطراف را با دقت بیشتری بررسی کنید .

پس انداز از طریق اجاره خانه

خرید خانه با حقوق کارمندی کمی دشوار است و قطعا مبلغی که به آن نیاز دارید با حقوق کارمندی قابل جمع آوری نیست . یکی از راه های دستیابی به خرید خانه ، پس انداز از طریق رهن خانه است . در رهن کامل نیازی نیست مستاجر هر ماه مبلغی پول به عنوان اجاره به صاحب خانه پرداخت کند .در این حالت مستاجر مبلغی را به عنوان ضمانت به صاحب خانه پرداخت میکند ؛این مبلغ تا زمان اقامت مستاجر در آن خانه پیش موجر میماند ، در واقع رهن خانه یک نوع پس انداز اجباری برای خرید خانه محسوب میشود .

مزایای خرید خانه در زندگی کارمندی

خرید خانه یک حرکت مالی بزرگ به شمار میرود ، البته اگر عاقلانه و هوشمندانه باشد. برای اینکه انتخابی مطمئن داشته باشید ، قبل از خرید خانه ، باید به برخی از سوالات پاسخ دهید ؛ آیا من پول کافی برای خرید خانه را دارم ؟ آیا با در آمد خود میتواند اقساط ماهیانه را پرداخت کنم ؟چه خانه ای با چه اندازه ای در کجای شهر مناسب من است ؟با پاسخ به این سوالات میتوانید بیش از پیش به هدف خود نزدیک شده و برای دستیابی به آن تلاش کنید .

خرید خانه

اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم ، در می یابیم خرید خانه به صرفه تر از رهن خانه و یا اجاره آن است به خصوص این روز ها با وجود انواع وام ها و تسهیلات برای خرید مسکن شرایط خرید خانه نسبت به قبل کمی اسان تر شده است .از جمله مزایای خرید خانه خوب برای کارمندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد .

سرمایه گذاری برای آینده

به طور کلی همیشه خرید خانه و ملک جز افزایش ارزش ها و سرمایه محسوب میشود ، حتی اگر ملک اقساطی باشد ؛ زیرا با پایان وام شما مالک خانه هستید .

استقلال بیشتر

وقتی خانه متعلق به شما باشد ، کلیه مسائل مربوط به امور ملک (تعمیر، باز سازی ، نوسازی و …) به خودتان مربوط میشود و دیگر پای صاحب خانه در میان نخواهد بود .

مشخص بودن هزینه ها

در خرید خانه هزینه های شما تنها به پرداخت اقساط وام مسکن خلاصه می شود و البته این هزینه تا پایان اقساط ثابت است و هر سال به مبلغ آن اضافه نمی شود .

کلام آخر

در یک جمع بندی نهایی میتوان گفت ، با وجود تمامی مزایایی که رهن یک خانه خوب میتواند برای شما به همراه داشته باشد ، در صورتی که شرایط خرید خانه را دارید ( حتی به صورت اقساطی)، در اولین فرصت برای خرید خانه اقدام کنید ؛ مطمئن باشید هیچ گاه از خریدتان پشیمان نخواهید شد !!!

همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کردیم ، در صورتی که امکان خرید خانه برایتان محیا نیست سعی کنید به جای اجاره خانه به فکر رهن خانه باشید تا با استفاده از مبلغ رهن درآینده ای نزدیک میتوانید خانه مورد نظرتان را خریداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *