مطالب سایت

هر آنچه درباره ی مشاعات ساختمان باید دانست

در این بخش قصد داریم در خصوص مشاعات ساختمان و مسائل مربوط به آن توضیحاتی ارائه دهیم.ابتدا باید بدانیم تعریف مشاعات یا همان بخش های مشترک یک آپارتمان چیست.
بخش های مشترک مجتمع های آپارتمانی از قبیل زمین،تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک، انبار مشترک، لوله ها و سیم های برق، اسکلت ساختمان، بام، راه رو و راه پله ها، در و پنجره ها در قسمت های عمومی، رختشوی خانه، حیاط، محوطه ی ساختمان که بخشی از ملک است،حیاط خلوت،اتاق سرایدار،نمای ساختمان،انبار عمومی و تلفن مرکزی در اصطلاح مشاعات شناخته می شوند.آنچه که برابر صورت جلسه ی تفکیکی آپارتمان ها به آپارتمانی خاص اختصاص ندارد مشترک و مورد استفاده ی همه ی مالکان و متصرفان قانونی است.این بخش ها غیر قابل انتقال است و هر مالک یا قائم مقام او به نسبت مالکیت خود و مساحت آپارتمانش در آنها به صورت مشترک و مشاعی سهیم است.


در اینجا به برخی از پرسش ها درباره ی مشاعات ساختمان پاسخ می دهیم.

پرسش-مالک واحد زیر زمین آپارتمان ۶ واحدی کوچکی هستم،قسمت روبه روی من شوفاژخانه بوده و هم اکنون تخلیه شده و همسایه ها از پکیج استفاده می کنند.آیا جزو مشاعات است؟ و آیا می توانم آن را از همسایه ها خریداری کنم؟

پاسخ-آری جزو مشاعات است.هر مشاعی قابل خرید و فروش است.بنابراین برای خرید باید توافق کنید و دیگر صاحب خانه ها راضی باشند.

پرسش-در مجتمع مسکونی ۲۰۰واحدی زندگی می کنیم که دارای محوطه ای مشاع و باز بدون فضای سبز و… است.آیا در قانون برای برقراری آرامش و پایان تجمع ساکنان و به خصوص بازی بچه ها در محوطه ی یاد شده در شب زمانی لحاظ شده است یا خیر؟

پاسخ-در این مورد هیئت مدیره ی ساختمان می توانند تصمیم گیری کنند.

پرسش-مدیر مجتمع برای شکایت از ساکنان در خصوص برخی امور مجتمع به کدام مرجع باید مراجعه کند؟

پاسخ-شورای حل اختلاف

پرسش-در پاره ای موارد دیده می شود بانوانی به دایر کردن آرایشگاه یا مشاغل دیگر در فضای مسکونی اقدام می کنند که موجب سلب آسایش و ایجاد مزاحمت برای ساکنان می شود.آیا می توان در مجتمع های مسکونی این مشاغل را دایر کرد؟

پاسخ-بر اساس ماده ی ۵۰،ساختمان صرفا محل مسکونی بوده و هرگونه استفاده ی تجاری و اداری از آپارتمان ها ممنوع است.

پرسش-آیا قانونی درباره ی استفاده ی غیر متعارف مهمانان یکی از واحد ها از پارکینگ ساختمان وجود دارد؟

پاسخ-بر اساس ماده ی ۵۲ هر یک از واحد های ساختمان فقط یک پارکینگ دارند و مالک مجاز به پارک فقط یک خودرو است که محل آن در صورت جلسه ی تفکیکی ساختمان مشخص شده و در ساختمان نیز با نصب پلاک معین می تواند مشخص شود.پارک خودرو در غیر از پارکینک اختصاصی هر واحد و همچنین پارک خودرو در محل های مشاع درون پارکینگ که به منظور راحتی تردد و دور گرفتن خودرو ها در نظر گرفته شده،ممنوع است.
هم چنین بر اساس ماده ی ۶۰ استفاده از پارکینگ برای برگذاری مجالس اختصاصی ساکنان صرفا با اجازه ی مدیر و کسب رضایت همه ی ساکنان امکان پذیر است.در این صورت برای جبران هزینه های وارده به ساختمان لازم است معادل ۴ ماه شارژ به صندوق پرداخت شود.البته در تبصره ی ۸ این ماده آمده است که برگذاری مجمع عمومی ساختمان در محل پارکینگ از این مورد مستثنی است.

پرسش-انباری واقع در زیر پله یا زیر زمین برای کدام واحد است؟

پاسخ-بر اساس ماده ی ۵۵ انباری واقع در زیر پله یا زیر زمین محل قرار دادن وسایل سرایدار بوده و فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت بام و اتاق تاسیسات در پارکینگ صرفا برای قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود.در برخی موارد دیده می شود که واحدی اقدام به بردن وسایل با آسانسور می کند یا نخاله های باقی مانده از تعمیرات واحد خود را با آسانسور جا به جا می کند.در اینگونه موارد نیز قانونگذار چاره ای اندیشیده است.بر طبق ماده ی ۵۶ اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع بوده و سرایدار مکلف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.

پرسش-مهمانی های خارج از زمان معمول چگونه باید برگزار شود؟

پاسخ-طبق ماده ی ۵۹ در مهمانی های شب های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل در ساختمان از لحاظ صدای مهمانان و صدای موسیقی الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *