مطالب سایت

گران ترین شهر های دنیا

هر ساله گروه مطالعاتی مجله اکونومیست،یک لیست از اسامی گرانترین شهر های دنیا را منتشر میکند.جالب است بدانید ارزان ترین و گرانترین شهر های دنیا برای زندگی در سال ۲۰۱۸ توسط گروه تحقیقاتی اکونومیست بر اساس مقایسه یک سری پارامترها بررسی و اعلام میشوند.از جمله این شهر ها سنگاپور و پاریس و زوریخ و کپنهاگ و سیدنی هستند.

پارامترهایی که برای مقایسه شهرها انتخاب می‌شود عبارت است از: قیمت مواد مصرفی مانند مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، سیگار، سوخت، سطح کمک‌های دولتی، هزینه تفریح، هزینه مدارس، اجاره بهای آپارتمان، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و همچنین میزان تورم و درگیری‌های سیاسی که در تعیین قیمت شهرها تأثیرگذار است.

با توجه به لیستی که ارائه شده است در ۵ سال اخیر تا به امروز،سنگاپور رتبه اول و گرانترین شهر های دنیا جهت زندگی را به خود اختصاص داده است.شهر پاریس در کشور فرانسه،شهر زوریخ در کشور سوئیس،شهر هنگ کنک در کشور چین و شهر اسلو در کشور نروژدر ردیف دوم تا پنجم در لیست گرانترین شهر های دنیا قرار میگیرد.

جالب است بدانید از بین ۱۰ شهر گران دنیا پنج شهر در قاره اروپا، چهار شهر در قاره آسیا و ۱ شهر در قاره اقیانوسیه واقع شده است. و البته باید بدانید که از بین ۱۰ شهر ارزان دنیا شش شهر در قاره آسیا، دو شهر در قاره آفریقا، یک شهر در قاره آمریکا و یک شهر در قاره اروپا قرار دارد.
دقت داشته باشید که این گران قیمت بودن شهرها در قیمت اجاره خانه قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. در این شهرهای گران‌قیمت شما باید بخش عظیمی از درآمد ماهانه خود را جهت اجاره بهای آپارتمان پرداخت کنید.
با ما همراه باشید تا برایتان لیستی از گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی را شرح دهیم.

لیستی از ۵ شهر گران قیمت دنیا

شهرهای زیادی در دنیا وجود دارد که قیمت زندگی در آن جا بسیار گران است. بر خلاف کشور ایران که خرید خانه در آن تقریباً آسان‌تر از سایر کشورها است. در کشورهای دیگر خرید خانه کمی مشکل است مخصوصاً در کشورهای اروپایی که خرید منزل امری بسیار سخت بوده و معمولاً ساکنین به صورت استیجاری زندگی می‌کنند. اجاره بهای آپارتمان در این شهرها بسیار بالا بوده و افراد باید مبلغ بالایی از درآمد ماهیانه خود را صرف هزینه اجاره خانه واحد مورد نظر کنند.
ابتدا به معرفی ده شهر گران قیمت برای مستأجران می‌پردازیم و سپس شهرهای دیگر را برایتان شرح می‌دهیم.

  1. شهر سنگاپور در کشور سنگاپور
    کشور سنگاپور دارای نظام سیاسی جمهوری است و در جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده است.این کشور به صورت مجمع الجزایر کوچکی است که رونق اقتصادی در آن از مرتبه بالایی برخوردار است. نظام آموزشی در این کشور بسیار مهم و رتبه بالایی در کشور های جهان را دارد. برخی از دانشگاه های موجود در سنگاپور جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است. زبان رسمی این کشور انگلیسی،تامیل،چینی و مالایی است. واحد پول این کشور دلار سنگاپور است که معمولا با علامت اختصاری sgd شناخته میشود.هزینه زندگی در سنگاپور شامل موارد زیر است:
    – هزینه خوراک در سنگاپور:
    خوراک در افراد مختلف نیز متفاوت است.اما با این وجود مواد غذایی در سنگاپور از قیمت بالایی برخوردار است. به طور مثال هزینه مصرفی برای پخت غذا در یک خانواده در منزل به مدت یک ماه چیزی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است. با توجه به بررسی انجام شده یک وعده ناهار معمولی حدود ۱۲ دلار هزینه میبرد و اگر آن وعده غذایی را فست فود میل کنید حدود ۸ دلار هزینه خواهد داشت.

    – هزینه مسکن در سنگاپور:
    همانطور که میدانید قیمت اجاره خانه در هر کشوری به عوامل مخصوص خود وابسته است. در سنگاپور هزینه مسکن بستگی به عوامل متفاوتی از جمله میزان اموال،سن،تعداد اعضای خانواده و تسهیلات خانه مانند استخر، سالن ورزشی و … دارد. به طور مثال میتوان گفت هزینه مسکن برای یک خانواده در خانه ای ۳ خوابه در مرکز سنگاپور،اجاره بهای آپارتمان به صورت ماهیانه مبلغی بین ۸۳۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار است.
    اجاره بهای آپارتمان با متراژ ۸۵ متر مربع به صورت مبله در گران ترین منطقه به صورت ماهیانه مبلغی حدود ۴۰۰۰ دلار است.و قیمت اجاره خانه در مناطق متوسط سنگاپور برای یک واحد ۸۵ متری مبلغی حدود ۳۰۰۰ دلار است.
    – هزینه تحصیل در سنگاپور:
    سنگاپور از لحاظ دانشگاهی از درجه بسیار بالایی برخوردار است و چندین دانشگاه آن جزو لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است که شهرهای بالایی نیز دریافت میکنند.
    در سنگاپور میزان شهریه دانشگاه از ۱۵۰۰۰ دلار آغاز میشود و برخی از رشته ها تا مبلغ ۵۰ هزار دلار نیز شهریه دریافت میکنند. البته این مبلغی که دانشگاه دریافت میکند هزینه مواردی از قبیل اجاره بها،مواد خوراکی که شامل صبحانه و شام است.وعده غذایی ناهار باید توسط خود دانشجویان تهیه شود.هزینه های دیگر شامل هزینه های پزشکی،بیمه تصادف،شهریه و هزینه های امتحان است. به طور تقریبی هر یک از دانشجویان در سنگاپور باید مبلغی بین ۵۰ تا ۷۰ دلار هزینه کتاب و لوازم تحریر مصرفی خود در طول هر ترم تهیه کنند.

  2. شهر پاریس در کشور فرانسه:
    زندگی در شهر پاریس که پایتخت کشور فرانسه است ۱۳ درصد گران‌تر از زندگی در سایر شهرهای فرانسه است. پاریس توانسته است در سال ۲۰۱۸ عنوان دومین شهر گران‌قیمت جهان را کسب کند.
    انواع هزینه ها در پاریس شامل موارد زیر میشود:- هزینه مسکن در شهر پاریس:
    ابتدا باید بدانید هزینه مسکن در پاریس در هتل‌ها، خانه‌های استیجاری و خانه شخصی متفاوت است. میانگین هزینه یک شب هتل در شهر پاریس چیزی حدود ۱۵۰ یورو محاسبه می‌شود.
    به صورت میانگین پرداخت اجاره بهای آپارتمان در یک ماه برحسب هر متر مربع برابر با مبالغ زیر است. دقت داشته باشید مبالغ بر اساس گران‌ترین منطقه در پاریس تا ارزان‌ترین خانه در پاریس محاسبه شده است.
    میزان اجاره هر متر مربع در مناطق اول تا هفتم برابر ۳۳ یورو است. میزان اجاره بهای آپارتمان در مناطق ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ مبلغی حدود ۲۹ یورو و قیمت اجاره خانه در مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ حدوداً مبلغی به اندازه ۲۷ یورو است. به‌صورت کلی میانگین اجاره هر مترمربع در شهر پاریس برابر با ۳۰ یورو است.

    – میزان حقوق دریافتی در شهر پاریس:
    طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، حداقل دستمزد یا درآمد ماهانه برای ساعات کاری به صورت تمام وقت (یعنی ۳۵ ساعت کار در هفته) برابر با ۱۱۵۲ یورو به صورت خالص در ماه بوده است.
    اما در سال ۲۰۱۸، حداقل دستمزد “SMIC” با توجه به بررسی‌های انجام شده جهت ساعات کاری به صورت تمام وقت ( ۳۵ ساعت کار در هفته ) برابر با مبلغ ۱۱۷۴ یورو خالص در ماه بوده است.

    – هزینه خوراک در شهر پاریس:
    میزان هزینه ای که یک شهروند برای غذای خود در شهر پاریس باید بپردازد از سنگاپور پایین تر بوده ولی نسبت به شهرهای دیگر دنیا به مراتب بالاتر است. به طور مثال باید بدانید یک بطری آب معدنی کوچک را باید با ۳ یورو، یک بطری نوشابه کوکا کولا را با ۴ یورو، یک فنجان کاپوچینو را با ۳٫۵۵ یورو و یک فنجان قهوه را به مبلغ ۱٫۸۰ یورو خریداری نمایید.
    گرچه میزان رفاه افرادی که در شهرهای گران قیمتی مانند پاریس زندگی می کنند بالا و حقوق دریافتی آنها در رنج خوبیست ولی اغلب ساکنان این شهرها اجاره نشین بوده و مجبورند هر ماه مبلغ بالایی از درآمد خود را صرف پرداخت اجاره بهای خانه یا آپارتمان خود کنند.

  3. شهر زوریخ در کشور سوئیس:
    همانطور که در بالا ذکر شد هزینه زندگی در هر شهر بسته به عوامل خاصی متفاوت است. قیمت زندگی در زوریخ و ژنو نیز بسیار بالا بوده تا جاییکه این دو شهر رتبه جهانی گران ترین شهرهای دنیا را به خود اختصاص داده اند.
    برای درک گرانی این دو شهر بهتر است شرایط اجاره خانه را بررسی کنیم. قیمت اجاره خانه بصورت متوسط ماهانه برای یک نفر برابر با ۵۰۰ فرانک است. قیمت خوراک نیز برای هر نفر بطور تقریبی در ماه برابر با ۴۵۰ فرانک خواهد بود.
  4. شهر کپنهاگ در کشور دانمارک:
    واحد پول این کشور کرون بوده و در خصوص هزینه های زندگی در این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد.
    قیمت اجاره یک خانه تک خوابه در مرکز شهر بین ۴ تا ۸ هزار کرون برآورده شده است. اگر مستأجر خانه ای در حومه شهر انتخاب کند باید ماهانه مبلغی بین ۳ تا ۵۶ هزار کرون بابت اجاره بهای آپارتمان خود بپردازد.
    هزینه زندگی معمولاً در شهرهای گران قیمت دنیا بر اساس قیمت اجاره خانه، هزینه خوراک و تحصیل برآورد می شود. در این میان هزینه اجاره خانه در صدر موارد با اهمیت در تعیین ارزان یا گران بودن زندگی در یک شهر محسوب می شود.
  5. شهر سیدنی در کشور استرالیا:
    با توجه به تحقیقات قبلی قیمت زندگی برای فرد بالغ در این شهر برابر با ۲۰هزار دلار است. در صورتی که فرد همسر یا شریک زندگی داشته باشد ۷هزار دلار  و در صورت داشتن هر فرزند مبلغ ۳ هزار دلار به آن اضافه خواهد شد.
    شرایط اجاره خانه در سیدنی به این صورت است که یک خانه مبله با متراژ ۸۵ متر در بهترین منطقه سیدنی اجاره ای بالغ بر  ۳٫۷۰۰ دلار به ازای هر ماه خواهد داشت. برای هزینه های آب، برق و گاز این خانه نیز باید ماهانه مبلغ ۲۳۰ دلار در نظر بگیرید.
    بطور میانگین برای یک وعده غذا در بیرون از خانه برای دو نفر در شهر سیدنی مبلغی حدود ۵۰ دلار باید هزینه شود.

به جز موارد مذکور شهرهای دیگری نیز در جهان وجود دارند که هزینه زندگی در آن ها بسیار بالاست. همین موضوع روی میزان اجاره بهای خانه ها نیز تأثیرگذار بوده و این شهرها را تبدیل به گران ترین شهرهای دنیا برای زندگی میکند. این شهر ها عبارتند از:
– شهر هنگ کنگ در چین
– شهر اسلو در نروژ
– شهر ژنو در سوئیس
– شهر سئول در کره جنوبی
– شهر تل آویو در اسرائیل

نتیجه گیری :

شاخص های متفاوتی در تعیین ارزان یا گران بودن یک شهر تأثیرگذار هستند مانند قیمت مسکن و اجاره آن، هزینه خوراک، هزینه سوخت، هزینه تحصیل، نوشیدنی، سیگار و … .
شهرهای ایران در قاره آسیا یکی از کشورهای ارزان قیمت محسوب می شود. هرچند در سال های اخیر قیمت مسکن به شدت بالا رفته و دیگر شاخص ها نیز دچار تورم شدید شده اند، اما باز هم نمی توان گفت ایران و شهرهایش برای زندگی مکان های گران قیمتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *